METAMORPHOSES MESETERÁPIA
A Metamorphoses meseterápia egyik tételmondata, hogy minden élethelyzetnek megvan a mesebeli párja. Ez azt jelenti, hogy azok a helyzetek amikkel mi életünk során találkozunk sokkal régebbiek mint mi magunk, és a népmesék jól ismerik ezeket az állapotokat. Így a születésünktől kezdve az életünk végéig mindig találhatunk (vagy a terapeuta találhat nekünk) egy olyan mesét amiben önmagunkra ismerhetünk.
Ami pedig a legnagyobb segítséget jelenti a mesék, történetek hallgatása és megélésekor az az, hogy míg mi nem mindig tudjuk, hogy egy-egy helyzetből merre van a kivezető út (sőt, sokszor nem is látjuk, hogy miben vagyunk benne), a mesék pontosan ismerik a megoldást és annak lépéseit a mesék nyelvén a tudtunkra is adják.
Tinédzsereknek és gyermekeknek szóló meseterápia
Felnőtt meseterápia
Néhány gondolat a gyermek meseterápiáról
Néhány gondolat a gyermek meseterápiáról
Kevesen tudják, de a mesék eredetileg nem gyerekeknek szóltak. Régen, a „történések elmesélésekor” egy törzs, vagy egy közösség a saját értékadó és nevelő történeteit dolgozta fel, amely segítette az egyén beilleszkedését és a krízisesemények feldolgozását. Példákat és mintákat közvetítettek vele a tábortűz körül, amely biztonságot adott a közzöségben élő személyeknek a helyes és helytelen megítélésekor és megküzdési mintákat adott.
Amikor a gyemekek magyarázatot keresnek egy körülményre, vagy bizonyos élethelyzetre, szituációra, számukra azért nagyon otthonos a mesék (történetek) világa, mert ők még gyakrabban használják a képekben való gondolkodást. Sokkal könnyebben meg tudnak fogalmazni, fel tudnak dolgozni érzéseket, gondolatokat, ha azzal egy mese, egy történet nyelvén kerülnek kapcsolatba.
A gyerekek is ugyanúgy küzdenek nehézségekkel mint a felnőttek, s ezekre a mesékkel , (történetekkel) való kapcsolódás gyógyítóan tud hatni.
Éppen ezért ezek a terápiák kifejezetten ajánlottak nagyobb gyerekeknek, tinédzsereknek egyaránt. Sőt!
Minden egyes programkiírásunk a várt résztvevők életkori megjelölésével és az adott téma meghatározásával kerülnek meghírdetésre, annak érdekében, hogy mind a történetmesélés szintje, mind a foglalkozások, szorosan igazodhassanak hozzájuk.
A csoport megtartó ereje, a hasonló élethelyzet, a figyelem, az empátia, az érzékelő jelenlét mind a segítségünkre lesz abban, hogy az alkalmak során a résztvevők lelkileg is biztonságban érezzék magukat amellett, hogy a Barlang levegője, különleges környezete, fizikailag és mentálisan is jó hatással van rájuk.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Milyen helyzetekben ad támogatást?
Főbb témáink
- önbizalom erősítése,
- saját maguk és mások elfogadása,
- konfliktuskezelés,
- együttműködés, düh és harag kezelése,
- nehézségekkel való szembenézés
saját erőforrásokhoz kapcsolás segítése - gyász és veszteség kezelése
- félelem és szorongások kezelése
- új helyzetekkel való megbirkózás
- beilleszkedés segítése
- stb.
- Iskolai Buliing (Hogyan védjem meg magam? Hogyan álljak ki egy társamért? Miért ne tegyem?)
- Válnak a szüleim (Mit érzek? Hogyan álljak hozzá? Értékes vagyok?)
- IT detox (Hogyan tudom hasznosan használni? Mi értékes, és hogyan értékes? Mi ártalmas és miért árt nekem? Mi van az IT burkon túl?)
Foglalkozás keretei
A kompetenciahatárokat a meseterápiában a pedagógus, szociális munkás, pszichológus vagy egyéb felsőfokú alapvégzettség határozza meg.
A vezetett meseterápiás foglalkozások nem minősülnek gyógyító terápiának és nem helyettesítik az orvosi kezeléseket.
A foglalkozások során a terapeutát és a résztvevőket is titoktartás kötelezi.
Fotódokumentáció kizárólag a résztvevők (szülők) beleegyezésével készülhet.
Hogyan zajlik az EGÉSZNAPOS foglalkozás?
EGÉSZNAPOS MESETERÁPIÁS FOGLALKOZÁS – 10:30-tól 16:00 óráig
ELSŐ – DÉLELŐTTI ETAP – 10:30-tól
- Az alkotó-fejlesztő meseterápiás foglalkozás keretében egy-egy téma köré szerveződünk csoportba, s együtt, egymást támogatva göngyölítjük a mese fonalát.
- A krónikus betegséggel élőkkel való munkában az adott csoport problémáinak mintázata szerint kerülnek kiválasztásra azok a mesék, amelyek hasonló élethelyzetet dolgoznak fel.
- Minden alkalommal élőszavas mesemondás történik, ami által mindannyian egy mesei térbe kerülnek a résztvevők és érzékszerveinkkel is megtapasztalják az ottani világot.
- A Barlang speciális, különleges teret ad, ezért a meseterápia eszközein kívül a japán Shirin Yoku (erdőfürdő) gyakorlatait is használni fogjuk, ahogyan az a ma már népszerű MeseErdő foglalkozásokon teszik.
- Póbára tesszük magunkat mesehősökként, hogy a résztvevők elhozhassák onnan magunkkal amire épp szükségünk van a mindennapokban.
- A csoport megtartó ereje, a hasonló élethelyzet, a figyelem, az empátia, az érzékelő jelenlét mind a segítségünkre lesz abban, hogy az alkalmak során a résztvevők lelkileg is biztonságban érezzék magukat.
MÁSODIK – DÉLUTÁNI ETAP – nagyjából 13:00 órától
- A barlangból kiérkezve a részvevők leveszik a meleg ruhákat, amit egy rövid, közös ebéd fog követni.
- Ebéd után következik a meseterapeuta által vezetett kézműves foglalkozás, (tűzzománc, gyertyaöntés, kőfaragás,) amely fontos része a mese feldolgozásának és a meséből vett jógyakorlat beépítésének.
- A kézműves foglalkozáson készített tárgyakat mindenki hazaviheti magával, ami a későbbiekben is segíteni fogja őket emlékezni arra, amit ezen (ezeken) a rendkívüli nap(ok)on megtanultak.
Légy csapatjátékos a karrieredben a meseterápia segítségével!
A mesélés és a meseterápia elsősorban mint prevenció, a betegségek és mentális zavarok kialakulásának megelőzésére szolgál, valamint a problémáink megoldásához vezető útmutatóként működik, segít a közösségek építésében és az önmegismerésben is, ahogyan a mesék már évszázadok óta teszik. Gyermekeknél azért alkalmazható ez a terápiás típus, mert gondolkodásuk még éretlen, kevés az ismeretük, az érzelmek vezérlik a gondolataikat, és a tapasztalatok alapján tájékozódnak. Számukra csak az a fontos a világból, amiről tudnak, vagy ami magával ragadja őket. Mesehallgatás során gazdagodik a gyermek fantáziája és szókincse, és ha beleéli magát a hősök szerepébe, akkor még a tudattalan feszültségeit is oldhatja. A megfelelő mese kiválasztásához figyelembe kell venni a gyermek érdeklődését, fejlődési és érési sajátosságait. Sokak szerint a népmese műfaja jól megfelel a célnak, mivel a kollektív tudattalant hordozza, ezért közel áll a gyerekhez. Felnőtteknél is alkalmazható a meseterápia módszere, hiszen minden olyan téma szerepel bennük, amivel az életünk során találkozunk. A mesék megmutatják az utat a konfliktushelyzetek megoldásához, és erőt adnak ahhoz, hogy tudjuk, van kiút, és segítenek feltárni belső kincseinket. (forrás: Wikipédia)